четвер, 23 квітня 2020 р.

9 клас

Дистанційне навчання

Рей Бредбері. Роман "451 градус за Фаренгейтом"

Урок 1. Тема на слайді

 

 Епіграф:

 "Хто ми, як не наші книжки, 
і якщо гинуть  книжки, безслідно зникаємо і ми."

Бредбері

Книга – одне з найбільших чудес, створене людиною. З тих пір, як люди навчилися писати, всю свою мудрість вони довірили саме книгам. Адже вони відкривають нам навколишній світ, допомагають уявити минуле та заглянути в майбутнє. Коли ж людина припиняє читати - вона перестає мислити.
«451° за Фаренгейтом» - це книга, що описує життя людей постіндустріального суспільства, де панує повний контроль суспільства урядом. Читання книг – це найбільший кримінальний злочин, який безпощадно карається державою, а пожежники, покликані розпалювати вогонь. 451° за Фаренгейтом – температура, за якої горить папір – температура суспільного настрою та сердець мешканців антиінтелектуального світу. Саме таким постає життя людей майбутнього на сторінках роману Рея Бредбері. Думати, до речі, заборонено також. І, схоже, уряд країни досяг би своєї мети, змусивши націю відмовитися від усіх знань і почуттів, якби не пожежник, внутрішня свобода якого сягнула вище термометра за Фаренгейтом.
Із минулого звертаємо погляд до майбутнього. Над можливими розбіжностями розвитку людства у майбутньому замислювалося й замислюється багато людей. Одні письменники змальовували майбутнє як рай на землі, перемогу розуму, справедливості й технічного прогресу, інші — як загальну деградацію внаслідок надрозвитку техніки, глобальних катастроф, війн або втручання космічних прибульців. Письменник Рей Дуґлас Бредбері, з творчістю якого ви вперше ознайомилися в 6-му класі (за новелою «Усмішка»), належить до останніх. І не тому, що він песиміст: просто митець вважає своїм обов’язком застерегти людство від фатальних помилок, він подає надію, що кожне молоде покоління буде обачнішим, розумнішим, духовнішим за попереднє.

  Тож ознайомтеся із біографією Рея Бредбері

Цікаві факти письменника запишіть в зошит.

ПОМІРКУЙТЕ:
 
- Яким ви уявляєте майбутнє Землі через 100, 300, 1000 років? 
- Уявили? Воно привабливе? Воно веселкове? Чи воно таке як в оповіданні "Усмішка", де цивілізація знищена!?

Паспорт твору:


Автор
Р. Д. Бредбері
Назва
«451° за Фаренгейтом»
Рік написання
1953
Жанр
Соціальна антиутопія
Тема
Побудова суспільства в майбутньому.
 Тяжке прозріння людини в тоталітарному суспільстві
Ідея
Читання книг, освіта врятують світ від загибелі
Проблематика
Знецінення культури, тотального контролю, 
інакомислення, натовп і влада
Символіка
Механічний пес — символ тоталітаризму, 
репресії, він нагадує про покарання
 за незгоду з суспільством, за 
намагання вибитися із «загального кола»


А зараз познайомтесь із історією створення і добре запам'ятай, а краще запиши  до зошита.

Опрацюйте теоретичні поняття, вивчіть їх напам'ять


Перечитай цитати, які думки виникають у тебе? Чи у привабливому суспільстві живуть герої твору?
ПІДВОДИМО ПІДСУМКИ
Дай відповідь на запитання

Ось і завершилось знайомство із фантастом і його твором.
Виконай домашнє завдання.
2-ге завдання (із зірочкою) Одне на вибір


Прочитати весь текст можете тут
















Урок 2. 

"Тема знецінення культури. Провідні мотиви твору - книги (читання), пожежі, тоталітарного контролю, інакомислення"

Давайте нагадаємо зміст твору. Перегляньте відео короткий переказ роману

Порівняйте проблематику роману Рея Бредбері «451° за Фаренгейтом» та вірша Ліни Костенко.
* * *
Вже почалось, мабуть, майбутнє.
Оце, либонь, вже почалось...
Не забувайте незабутнє,
воно вже інеєм взялось!
І не знецінюйте коштовне,
не загубіться у юрбі.
Не проміняйте неповторне
на сто ерзаців у собі!
Минають фронди і жіронди,
минає славне і гучне.
Шукайте посмішку Джоконди,
вона ніколи не мине.
любіть травинку, і тваринку,
і сонце завтрашнього дня,
вечірню в попелі жаринку,
шляхетну інохідь коня.
Згадайте в поспіху вагона,
в невідворотності зникань,
як рафаелівська Мадонна
у вічі дивиться вікам!
В епоху спорту і синтетики
людей велика ряснота.
Нехай тендітні пальці етики
торкнуть вам серце і вуста.
Очікувана відповідь
— І в романі «451° за Фаренгейтом» американського письменника Р. Д. Бредбері, і у вірші української поетеси Л. В. Костенко автори порушують проблеми:

■ людини й техніки;
■ людини й природи;
■ стосунків народу та влади в тоталітарному суспільстві;
■ людини й мистецтва, художнього слова;
■ цінності людського життя.

Запишіть ці проблеми в зошит після запису числа, класної роботи і теми.



Аналіз тексту літературного твору (запис до зошитів)
За романом Рея Дуґласа Бредбері «451° за Фаренгейтом» опрацюйте схему та висновки.

Тематика
Жанр
Ознаки стилю
Майбутнє. Взаємини в тоталітарному суспільстві. Ставлення до книг як до джерела духовності. Негативні наслідки технічного прогресу
Фантастична проза. Роман-антиутопія
Технічна достовірність. Фантастика, поєднана з казковістю, містикою, страшними легендами, романтикою
Висновки. Автор добре розуміє значення технічних досягнень для життя людства, але застерігає: майбутнє може нести лихо. Потрібно протистояти небезпеці. Байдужість до прекрасного — шлях деградації суспільства. Наше майбутнє залежить від нас. Бредбері також добре бачить і майбутнє технократичної цивілізації — її позитивні й негативні сторони




Акцент у словосполученні наукова фантастика щодо творів Р. Д. Бредбері припадає на слово наукова, тому що з технічної точки зору його твори цілком відповідають справжнім науковим розробкам і перспективним напрямкам розвитку науки й техніки. Оскільки письменник прожив досить довге життя, то мав можливість перевірити хоча б недовгострокові свої передбачення. І вони дійсно справджуються! Позитивне — з’явилися навушники для широкого загалу користувачів, пласкі великі телевізори (плазми), банкомати тощо. Негативне — частина нашого суспільства, на жаль, справді занедбала читання художніх книжок, надає перевагу іграм, віртуальному спілкуванню, телевізору та бездумному, беззмістовному витрачанню часу, задоволенню своїх матеріальних потреб. Тому застереження письменника звучить сьогодні як ніколи актуально. Автор щиро сподівався, що справжнє мистецтво вплине на розвиток духовності людей: людство читатиме книги, відвідуватиме музеї та художні галереї, спілкуватиметься й дискутуватиме з нагальних питань. Пам’ятаймо про його сподівання і ми, адже заповіт Бредбері — шлях до збереження Людини в людині.



У романі зображено майбутнє споживацьке суспільство, де панує тоталітаризм і майже повний контроль над ним. Керівництво держави намагається підпорядкувати собі навіть думки людей: книги заборонено, незаконним вважають читання і переховування будь-якої літератури, за дотриманням порядку мають слідкувати пожежники. Після того, як будинки почали будувати вогнетривкими, завданням пожежників стало: негайно виїжджати на сигнал тривоги, швидко розпалювати вогонь і спалювати усе дотла, потім негайно повертатися до пожежної станції, щоб бути напоготові до нових сигналів тривоги.
Бредбері малює нам світ, люди якого втрачають зв'язок не тільки з накопиченою предками інтелектуальною спадщиною, а й з природою, один з одним. Вони вічно кудись біжать, не розмовляючи про свої думки та почуття, говорять тільки про матеріальні цінності... Стіни їхніх будинків - кінескопи, що дозволяють безперервно дивитися безглузді серіали та телепередачі, а також спілкуватися в аналогу «скайпу» з ріднею та друзями. Буквально так - надягаючи навушники! Дозвольте нагадати, що ця книга, була написана більше 60 років тому.
Життя людей спрощено до межі - воно повністю складається тільки з розваг. Навіть похорони скасовані, щоб нікого не турбувати - трупи людей кремуються за лічені хвилини.

Домашнє завдання.
1. Скласти сенкан про значення книги в твоєму житті. Тема: "Книга" 
(за цікавий і правильний сенкан 4 б)
2. Завдання 20. ст. 303 підручника.(за повну і розгорнуту відповідь 8б)










Урок3

Важке прозріння особистості в тоталітарному суспільстві


 - У творі автор показує як люди розучилися робити найголовніше, те, що відрізняє їх від тварин, — думати. І цей протиприродний бездумний стан призводить до душевного дискомфорту, самогубств, сплесків агресії.

А зараз попрацюємо із образами твору. Зокрема із образом головного героя, та як інші персонажі впливали на його духовну еволюцію.



Духовна еволюцію головного персонажа роману — Гая Монтега:
1- зустріч із Клариссою.
Пробудження від «сплячки» відбувається в той день, коли Гай зустрічає юну дівчину, Клариссу Маклеллан. Кларисса не така, як усі: вона являє собою тип так званого «природного людини», що не адаптованого до технократичної цивілізації.
2-  зустріч із Фабером.
У житті Монтега з’‎являється новий духовний наставник — колишній професор англійської мови Фабер, людина старомодна і інтелектуальний. Той довершує розпочате Клариссой: відкриває йому очі і ставить все на свої місця.
3-   період поневірянь символізує остаточний розрив головного героя з його соціумом. Монтег-утікач вже втратив свій соціальний статус, став блукачем. Самотність на тлі природи стало для нього катарсисом, очищенням.
4- зустріч з однодумцями — «людьми-книгами». Кожен з таких людей вивчив напам’‎ять якийсь літературній або публіцистичний твір, який увійшов до світової скарбниці культури. Вони не тільки хранителі культурних традицій — вони ще й намагаються жити в гармонії з іншими людьми і з природою.

Попрацюй із слайдами, зроби висновки щодо образу Гая Монтега.


Висновки що до образу головного героя:
герой приходить до висновку, що щасливим це безглузде існування за законами інерції назвати не можна. Він відчуває навколо порожнечу, відсутність теплоти, людяності. Тому номінація вогонь значно активніше починає розвивати саме негативно-оцінний семантичний компонент “руйнівна сила”, практично затемнюючи позитивні значеннєві варіанти. Автор ідентифікує процес спалення із нищівною стихією вогню, а тому використовує відповідну номінацію як багатозначний конотат, що є стрижневим для оформлення контекстів із загальним значенням “катастрофа”, “небезпека”, “лихо”, “смерть”, “трагедія” тощо.


 Які висновки ти робиш щодо системи опозицій? Темнота має перемогти? Чи все ж таки світло? Якщо так, то що воно може символізувати?




Висновки фахівців. Перевір, чи наближена твоя відповідь:

Образ вогню зазнає  й таких осмислень: його сяяння підносить, ушляхетнює та надихає, дарує надію; на цій основі слово контекстуально синонімізується з дзеркалом, світлом, смолоскипом. Вогонь, виступаючи як символ світла набуває абстрагованого значення, але у ньому асоціативно присутні приховані колористичні семи, які часто актуалізуються завдяки особливій текстовій організації. Традиційною у літературі є колористична ознака жовтого (червоного) вогню. У Рея Бредбері ця тенденція представлена імпліцитно й підтримується контрастом темряви й світла, ночі й дня або подається через контраст гарячого й холодного, ніжності й жорстокості, червоного й чорного кольорів.

Підсумки:

З книги почалося одужання Монтега, але з книгою в його життя увійшло страждання. Що йому довелося пережити після того, як він сховав у себе книги? 
Підозра, недовіра, зрада дружини, відмова сусідів від спілкування з ним, підпал його будинку, переслідування, втеча героя і т. ін.)
♦ Роман завершується масштабною війною та бомбардуванням, але наприкінці твору звучить легенда про Фенікса.
- Для чого автор уводить цю легенду? 
- Важливе місце в романі посідає тема Апокаліпсису.
Апокаліптичні бачення світу сформувалося в американській фантастиці після вибуху атомної бомби в 1945 р. Протягом всієї розповіді в «451° за Фаренгейтом» трапляються згадки про майбутню війну. І не випадково книга закінчується вибухом атомної бомби. Бредбері вважає, що потрібно повернути світ до початкової точки відліку.

Домашнє завдання:

Готуйтесь до тестів.  Вони будуть в день за розкладом, але після телеуроків. Код доступу буде даний за хвилину до виконання і буде дійсний 45 хв. Як урок!













Урок 4

Тема: Натовп і влада.

П'ять цікавих фактів про роман Р. Д. Бредбері «451° за Фаренгейтом»
1. Основну увагу в романі приділено спаленню книжок. Слід зауважити, що температура горіння паперу насправді складає 451° за Цельсієм. За визнанням самого автора, він припустився цієї помилки через те, що пожежник, за консультацією до якого Бредбері звернувся перед написанням свого бестселера, сплутав температурні шкали.
2. Уперше «451° за Фаренгейтом» було видано у журналі «Playboy» 1953 р.
3. Роман, який приніс письменникові статки та популярність, було написано за друкарською машинкою, яку Бредбері взяв напрокат у бібліотеці.
4. У романі «451° за Фаренгейтом» Рей Бредбері передбачив багато технічних нововведень, що з’явилися після видання його твору: навушники для широкого загалу користувачів, телевізор з пласким екраном, банкомати та багато іншого.
5. 1938 року Рей Бредбері закінчив середню школу, на чому його формальна освіта завершилася. Подальшу освіту, за його власними словами, він здобув у бібліотеці, у якій перебував день у день, зачитуючись творами Дж. Б. Шоу, В. Шекспіра, Р. Л. Стівенсона та Ч. Діккенса.


Cловникова робота
(визначення запишіть у зошитах)

Цивілізація — розвинене суспільство з високою матеріальною культурою, передовою наукою, технікою.

Культура — усі матеріальні й духовні цінності, створені розумовою та фізичною працею.

Абсурд — безглуздя.

Крах – катастрофа.
Антиутопія — вигадане суспільство, яке є антитезою утопії. Зазвичай для нього характерний гнітючий суспільний контроль, що здійснюється авторитарним або тоталітарним урядом

Давайте пригадаємо образи твору



На думку Клариси, Монтег не схожий на інших пожежників, тому що «у людей тепер немає часу один для одного. А ви так добре ставиться до мене (дивився, слухав, коли інші б просто пішли. Це рідкість".)
Давайте подумаємо, що змінилося в характері та почуттях Монтега після зустрічі з Кларисою? 
Відповіддю може бути ось ця цитата: «Йому здалося, що він роздвоївся навпіл і одна його половина була гаряча, як вогонь, а інша – холодна, як лід ... І кожна половина намагалася знищити іншу».
- Могтег постійно думає про допущену кимось помилку  під час роботи в 3-поверховому будинку в старій частині міста, чому? Тому що будинок не був порожній, як бувало раніше. У ньому була стара жінка, господиня, яка не захотіла йти і згоріла разом зі своїми книгами і будинком. Героя це дуже вражає.
- Телевізійні передачі - ось чим найбільше зайняті жителі, а дівчина Клариса про них ось що говорить: «Я рідко дивлюся телевізор, тому у мене залишається час для навіжених думок».
Отже, Монтег зустрічає оригінально мислячу Кларису, заздрить її вмінню знаходити незвичайне у звичайному, вражений вірністю своїх «жертв» книгам. Потім сам рятує книги від вогню. Рятує душу. Шукає відповіді на питання, які його мучать. У нього, як каже він сам, «пожежа в душі, який не загасити». Таким чином, ми можемо зробити висновок, що зустріч, навіть із однією людиною здатна змінити нас і світ навколо нас. Чи не так?

Аналізуємо далі.


- Пригадайте  прикмету, пов'язану з квіткою кульбаби, яку розповіла Монтегу Кларисса, і що показала її перевірка?
- Якщо квіткою кульбаби потерти під підборіддям і при цьому залишиться слід, значить, людина закохана. Після перевірки підборіддя Кларисси став жовтим, а у Монтега немає.
-Ще один момент - рекламні щити їх довелося подовжити із 20  до 200 футів в довжину через величезні швидкості, з якою автомобілі стали мчати по дорогах, інакше їх ніхто не зміг би прочитати.
- Чому Монтег став пожежним? Чи був у нього вібір іншої професії?        
- Ні, нього не було вибору. Його дід і батько були пожежниками. Він навіть уві сні бачив себе пожежником.
Монтегу професор Фабер дав  саморобний пристрій, який вставляли у вухо, що дозволяло постійно чути одне одного, цим допомігши йому.
- Давайте згадаємо фразу  про щасливих людей, яку виголосив брандмейстер Бітті, який прийшов провідати хворого Монтега: «Набивайте людям голови цифрами .. нешкідливими фактами .. їм буде здаватися, що вони дуже освічені, що вони рухаються вперед, хоча насправді ... хоча насправді вони стоять на місці».
- Таким чином ми можемо зробити висновок, що вираз «майбутнє по Бредбері настає» - звучить дуже страшно, тому що це майбутнє не має майбутнього.
Отже, нам показують в основному розважальні передачі та численні серіали. В програмі практично немає місця навчальним, пізнавальним, дитячим передачам. На екрані багато насильства, еротики, низькопробних шоу, багато «мила». «Майбутнє за Бредбері» дійсно наступає на нас, розплющуючи і спотворюючи наші душі. Масова культура йде вшир, не зачіпаючи глибини, не обтяжуючи людей питаннями і проблемами.

Твір закінчується війною. І ця віна триває не довго - за лічені секунди міста не стало, залишилася лише купка попелу.


Письменник-фантаст вгадав ряд нових технологій: 
- стіни у вигляді телевізійних екранів; 
- мобільний телефон, 
- плеєр,  придуманий професором Фабером; 
- робототехніка - механічний пес.
 
Давайте пригадаємо твори, де зображуються небезпечні наслідки, пов'язані з експериментуванням над людьми заради покращення їхнього життя. Згадайте твори інших авторів, створені в цьому жанрі.
Дж. Свіфта "Подорожі Гуллівера", Г.Уеллса «Людина-невидимка, Дж. Оруелла «1984», "Скотоферма" - всі ці твори написані в жанрі «антиутопії», їх об'єднує тема обов'язковості «загального щастя» і страху перед особистістю.

Таким чином, тоталітарна держава, держава сили, саме чогось боїться, від чогось постійно захищається. 


Домашнє завдання.  

Дайте відповіді на запитання: 
- Чому ж мисляча особистість головна перешкода «загального щастя»?

- Який настрій викликає твір? Чи підходить до нього визначення «трагічний оптимізм»? Свої міркування обґрунтуйте.

Немає коментарів:

Дописати коментар